Fysiotherapie

.... bij u thuis!

 

Pijn na lang zittend werk?

 

Veel houdingsklachten komen omdat we steeds moeilijker lang rechtop kunnen blijven zitten. We zakken wat in en gaan met het hoofd en schouders naar voren  zitten, omdat dit in eerste instantie minder energie kost.  Als je passief zit, hang je in je banden en gewrichten en schakel je de houdingsspieren uit.

Om toch te kunnen blijven zitten, nemen de grote beweegspieren de taken over van de houdingsspieren. Een goede oplossing van ons lichaam, maar als je hier een gewoonte van maakt, verslappen je houdingsspieren en worden je gewrichten en de grote beweegspieren overbelast. Hierdoor ontstaan pijnklachten.

 

Om een actieve houding aan te leren en vast te houden, zul je je houdingsspieren moeten trainen.  Hieronder de oefening  :Het Kommetje en Touwtje.

Deze oefening is uitgeschreven door mijn netwerkcollega Joan Nibuur.

 

 

 

Het kommetje en touwtje

 

Stel je voor;

Een denkbeeldig kommetje staat maximaal gevuld met water  in je bekken. De bovenrand van deze kom zit ter hoogte van je navel. Je zet je kommetje zo, dat er aan je buik- of rugkant geen water uit kan morsen. Kieper hem maar een paar keer aan de voor en achterkant leeg, door met je bekken te kantelen. Zet de kom nu denkbeeldig recht. Dit is de neutrale stand van jouw bekken.

 

Een strak getrokken touwtje zit vast aan het plafond en aan de achterkant van je kruin. Hierdoor wordt je hele wervelkolom en dus de achterkant van je nek lang en omhoog getrokken. Laat de schouders los en ontspannen.

 

Et voilà , je zit nu mooi rechtop! Vanuit deze stand kan je lichaam ergonomisch het beste functioneren en  kom je veel beter tot je recht :-) Kijk maar eens in de spiegel.

 

Wat ermee te doen ?

Herhaal dit iedere dag kort en vaak, bv. 30x per dag.

Activeer het kommetje en het touwtje dagelijks. Houd deze houding even kort een aantal seconden vast en ga weer verder met je bezigheden van de dag.

 

Waarom?

Met deze oefening hertrain je  je houdingsspieren die als functie hebben je gedurende de hele dag rechtop te houden. Daarnaast beschermen ze ook je gewrichten.

 

Dus 'kommetje- touwtje' wanneer je er maar aan denkt! En je zult merken als je dit volhoudt, dat je na drie maanden makkelijker goed rechtop zit en dat het ‘ hangen’ vermoeiend zal gaan voelen.

Belangrijk: iedere keer als je eraan denkt en je houding corrigeert, is een positieve  actie.

Blijf lachen!

 

 

Tip!

 

Gebruik in het begin reminders! Bijvoorbeeld bij elke telefoon die afgaat, corrigeer je je houding. Of plakpapiertjes door het hele huis met bijvoorbeeld een uitroepteken erop. Of zodra je de auto instapt, neem je de goede houding aan en stel je je achteruitkijkspiegeltje bij.

Zodra je niet goed meer in je achteruitkijkspiegel kunt kijken, betekent dit dat je je houding weer mag corrigeren. Of oefen als je ergens in een rij staat te wachten. Zodra je een reminder ziet of hoort, corrigeer je je houding even.

Succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karin de Jong

 

specialistisch

fysiotherapeut

Pijn na lang zittend werk?

Veel houding klachten komen omdat we steeds moeilijker lang rechtop kunnen blijven zitten. We zakken wat in en gaan met het hoofd en schouders naar voren  zitten, omdat dit in eerste instantie minder energie kost.

>> lees verder

 

 

 

Ervaringen van klanten

Als zorgmanager van Thuiszorg Comfort op locatie S&S heb ik de  ervaring met jou dat je zowel naar de medewerkers in de zorg als de bewoners van S&S  bijzonder goed en geduldig luistert .

>> lees verder

 

 

 

Interessante website,

links en Apps.

 

Aanleggen van een glijrol/glijzeil zonder te kantelen

>> bekijk de video

 

Wat is een goede bureaustoel?

 

Gezond en zeker

 

>> lees verder

 

 

 

 

 

Wat is bedijfsfysiotherapie?

______________________________________________________

ontwerp: jandurk.nl